آپدیت الگوریتم فلوریدا 2 گوگل

مارس سال(2019)، ماه بسیار پرمشغله‌ای برای دنیای سئو بود. چرا که بسیاری از صاحبان وب، از یک ماه قبل شاهد تغییرات و نوسانات چشمگیری در رتبه‌بندی سایت‌های خود شده بودند. مسئولان گوگل در مارس گفتند که آنها به‌تازگی آپدیت گسترده الگوریتم هسته‌ای انجام داده‌اند. آپدیت این الگوریتم به دلیل اینکه با کنفرانس شرکت Pubcon در مورد سئو در فلوریدا همزمان شد، با نام فلوریدا 2 معروف شد و اگرچه هیچ ربطی به اولین آپدیت فلوریدا که سال 2003 انجام شد ندارد، اما تاثیری شبیه آن داشت.

شرکت گوگل همزمان با این به‌روزرسانی مهم اعلام کرد که دیگر از کد rel=prev/next برای نمایه‌سازی استفاده نمی‌کند. این خبر همه را شگفت‌زده کرد. زیرا موتورهای جستجو پیش از این توصیه کرده‌ بودند با استفاده از این کد می‌توانند از صفحه‌بندی سایت‌ها و نمایه‌سازی‌های مناسب مطمئن شوند. شرکت گوگل گفت، این موتور جستجو در حال حاضر آنقدر هوشمند شده که دیگر نیازی به ابزار نمایه‌سازی ندارد اما با اینحال توصیه می‌کند سئوکارها هنوز این کد را در سایت خود برای اهداف دیگر داشته باشند.

از طرفی در همین دوران، شرکت نرم‌افزاری مز (Moz)، فعال در حوزه بازاریابی دیجیتال (مارکتینگ)، پس از سال‌ها فعالیت، اولین به‌روزرسانی الگوریتم خود Domain Authority (ارزش دامنه) را انجام داد. این به‌روزرسانی در توئیتر خیلی سروصدا راه انداخت و سئوکارها را حسابی گیج کرده بود، چرا که شاهد سقوط وسیعی در امتیاز‌های ارزش دامنه وب‌سایت‌هایشان شدند.

با وجود اینکه به‌روزرسانی الگوریتم شرکت مز، کاملا از الگوریتم فلوریدا 2 گوگل متفاوت است، صاحبان وب‌سایت‌ها نگران بودند که احتمال دارد رتبه وب‌سایت‌شان، مانند اثر آپدیت فلوریدا 2، دچار کاهش شود.

آپدیت الگوریتم گوگل مارس 2019 (فلوریدا 2)

از چند ماه قبل از مارس 2019، زمزمه‌هایی میان جامعه سئوکارها در خصوص مکان کلیدواژه و نوسانات ترافیکی در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) به وجود آمده بود. بسیاری از انجمن‌های صنعت آنلاین از مشاهدات اولیه‌شان از تغییرات و کاهش چنین به‌روزرسانی‌هایی سخن می‌گفتند و پیش‌بینی می‌کردند که آپدیت الگوریتم هسته‌ای برای تنظیمات مربوط به صفحات نتایج موتور جستجو هم به زودی در راه باشد.

البته جای هیچ تردیدی نیست که گوگل معمولا هر روز الگوریتم‌های خود را به‌روزرسانی می‌کند و حتی گاهی‌اوقات این کار را چند بار در روز انجام می‌دهد. اما معمولا این به‌روزرسانی‌ها بدون شناسایی انجام می‌شوند. اما آپدیت فلوریدا 2 را نمی‌توان با این آپدیت‌های روزانه مقایسه کرد، تا آنجا که گوگل به طور رسمی اعلام کرد این آپدیت الگوریتم هسته‌ای وسیع را برای بهبود الگوریتم خود انجام داده است.

آپدیت الگوریتم فلوریدای گوگل چیست؟ 

 برای درک اینکه این به‌روزرسانی چرا به فلوریدا 2 معروف شد، باید نگاهی به تاریخچه آپدیت فلوریدا –معروف به فلوریدا1- بیندازید.

اولین آپدیت الگوریتم فلوریدای گوگل، 16 نوامبر 2003 انجام شد. هدف از این آپدیت زودهنگام، مقابله با فعالیت اسپم‌هایی بود که در آن زمان روی صفحات نتایج موتور جستجو انجام می‌شد.

گوگل متوجه شده بود که سئوکارها با استفاده از کلیدواژه‌ها، به صورت لینک‌های خارجی، در انکر تکست (Anchor Text) سایت‌ها، الگوریتم آنها را دستکاری کرده و در نتیجه می‌توانند جایگاه اول را در موتور جستجو به‌دست آورند. (کلمات و کاراکترهای موجود در یک متن که به سایت یا متنی دیگر لینک می شوند را انکر تکست می‌گویند.)

در این دوره، بیشتر وب‌سایت‌ها مربوط به سایت‌های تجارت الکترونیکی و لینک‌های همکار آنها بود. بنابراین آپدیت الگوریتم فلوریدا، فقط افرادی را که دست به این کارهای منفی می‌زدند، جریمه می‌کرد.

در واقع این به‌روزرسانی توانست وضعیت کار سئو را برای همیشه تغییر دهد. این به‌روزرسانی همچون توفانی دنیای سئو را زیر و رو کرد و درست وسط فصل خرید تعطیلات رخ داد و انتقام سختی از سئوکارهای متقلب گرفت.

از آنجایی‌که ایالت فلوریدا به داشتن توفان‌های شدید معروف است، این به‌روزرسانی هم نام فلوریدا را به خود گرفت. این اولین به‌روزرسانی اصلی گوگل بود که خود آن بیش از یک دهه خود پر از به‌روزرسانی‌های بزرگ دیگری بود.