عیب یابی سقف کاذب کناف

عیب یابی سقف کاذب کناف : متاسفانه همیشه صحبت از کیفیت کناف نیست ! و در اکثر مواقع شاهد آنیم که کارفرمایان ، فقط با تهیه یک لیست از پیمانکاران و پرسیدن نصفه و نیمه قیمت ، دست به انتخاب کسانی میزنند که قرار است بخش مهمی از نازک کاری ساختمان خود ( یعنی سقف کاذب ) را انجام دهند . مجموعه این عوامل سبب شده تا برخی از کارفرمایان از کار کردن با کناف تردید داشته باشند و با بروز ترین سیستم ساخت و ساز خشک یعنی کناف که در حال حاضر بخش عمده ای از بازار ساختمان جهان را در دست دارد ، به دیده تردید بنگرند و حاضرند تن به سیستم های پر هزینه و زمان بر قدیمی مانند رابیتس کاری بدهند، اما با کناف کار نکنند!

عیب یابی سقف کاذب کناف

در این مقاله به اشتباهات متعدد در اجرای نامطلوب سقف کاذب کناف پرداخته و بر آن هستیم تا با اطلاع رسانی صادقانه کارفرمایان را از خطرات احتمالی اجرای نامطلوب کناف آگاه سازیم ، اشتباهات در سیستم کناف به دو دسته تقسیم می شوند.

الف – اشتباهات کارفرمایان در کار با کناف:

۱- توجه داشتن محض به کاهش هزینه در بین کارفرمایان :

این اشتباه صرفا منحصر به کار کارفرمایان با کناف نمی باشد.اما معمولا شاهدیم برخی در گرفتن قیمت از پیمانکاران این سوال مطرح می شود سقف کاذب متری چند ؟! و در نهایت بین دو یا سه پیمانکاری که پایین ترین قیمت را ارائه کرده اند یکی را انتخاب میکنند و پس از انجام کار از سیستم کناف گلایه میکنند در حالی که شاید کسانی که به هر قیمتی حاضرند کار سقف کاذب انجام دهند ممکن است یا جنس متفرقه ( غیر کناف ) به کار ببرند یا از فاصله زیر سازی بزنند و سازه کمتری در سقف کاذب به کار ببرند.

۲-عدم آگاهی کارفرمایان از نحوه صحیح اجرای دیوار و سقف کاذب کناف :

کارفرمایان باید لا اقل الف بای استفاده از سیستم کناف را بدانند تا در صورت اشتباه یا تخلف پیمانکار به او تذکر داده و از اجرای نامطلوب کار بپرهیزند.

۳-عدم وجود قرارداد جامع و آینده نگرانه :

در صورتی که قرارداد کارفرمایان آینده نگرانه نباشد یا در آن آیتم های محول شده به پبمانکار کناف دیده نشده باشد قطعا کار با دلخوری یا مشکل مواجه خواهد شد. نقشه کار باید پیوست قرار داد باشد. در قرارداد نوع پانل ، تاکید بر استفاده از صرفا محصولات کناف ، بتونه کاری یا عدم آن ، نحوه محاسبه کار انجام شده ، نحوه پرداخت ، محل دقیق هالوژن ها ، انجام یا عدم انجام ماستیک ، حمل و نقل مصالح تا پای کار یا عدم آن قید شود.

۴-ندیدن نمونه کار پیمانکار کناف :

کیفیت و دقت اجرای مجریان کناف گستره ی زیادی دارد . توصیه موکد این است که در واگذاری کار به پیمانکار نمونه کار وی دیده شود تا از کیفیت اجرای وی اطمینان حاصل شود.

ب – اشکالات فنی کار در اجرای نامطلوب سقف کاذب کناف :

۱ – عدم شاقولی پیشانی های سقف کاذب ( ناشاقولی المانهای قائم ) :

با قرار گرفتن روبروی قسمت هایی که قرار است قائم باشد میتوان به طور چشمی به صحت ، یا عدم صحت اجرای این بخش ، پی برد.

۲-عدم رعایت گونیایی طرح هایی که قرار است به صورت مستطیل اجرا شوند :

در نقشه های سقف کاذب که توسط طراح ،تهیه می شود برخی از اضلاع در نقشه صراحتا گونیا پیش بینی میشود .که در صورت عدم دقت در نصب ممکن است زوایایی ، بیشتر یا کمتر از ۹۰ درجه ایجاد نمایند.راه چک کردن این آیتم با گونیا می باشد.

۳- عدم رعایت فاصله مناسب آویز ها :

مرجع فنی کناف ایران برای هر جزء از اجزا ی سقف کاذب ( و دیوار کناف ) پیش بینی های لازم را انجام داده است . با مطالعه مرجع فنی می توان در این زمینه کنترل های لازم را انجام داد.

۴- عدم رعایت فاصله مناسب سازه های بار بر :

کاستن از حجم زیرسازی سقف کاذب کناف ، از سوی برخی صرفه جویی تلقی شود اما قطعا به سست شدن سقف کاذب میانجامد ، تا این دید در ساخت و ساز کشور اصلاح نگردد ،همچنان شاهد افت کیفیت در اجرا ها خواهیم بود.

۵- عدم رعایت فاصله مجاز سازه های پانل خور

۶-عدم رعایت فاصله مجاز پیچ ها :

کم بودن پیچ ، در سقف کاذب ممکن است منجر به ترک و همچنین عدم اتصال مناسب پانل به زیر سازی شود.و همچنین می تواند باعث لقی سقف گردد.

۷-عدم رعایت اجرای اولین آویز/سازه باربر/سازه پانل خور در فاصله مناسب

۸-عدم استفاده از مصالح شرکت کناف ایران :

بدون هیچ شک برترین مصالح موجود در بازار ایران ، مصالح اصلی شرکت کناف ایران است و هر گونه پانل و زیرسازی دیگر ، با فاصله ای چشم گیر خواه از نظر کیفیت و خواه از نظر قیمت در رده های بعدی قرار میگیرند (متاسفانه گاهی اوقات توزیع کنندگان یا مجریان برای ارائه محصول دیگر و سود بیشتر ، علاوه بر اینکه از محصولات متفرقه استفاده میکنند ، محصولات کناف را نیز ضعیف تر از آنچه ارائه مینمایند مینمایانند )

۹-عدم رعایت حصیر چینی پانل کناف :

پانل ها ی سقف کاذب باید اصطلاحا به صورت حصیر چین در کنار هم قرار گیرند ، به نحوی که درز های پانل ها در راستای پانل های مجاور قرار نگیرد . ( عدم توجه به این نکته ممکن است منجر به ترک در سقف کاذب گردد )