بهترین فصل کاشت گردو چندلر پیوندی

بهترین فصل کاشت گردو در پاییز است چون ریشه گیاهان به هوای خنک نیاز دارند. همچنین در فصل پاییز و زمستان بارندگی زیاد است و نیاز آبی گیاهان که در اوایل کاشت بسیار زیاد است، برطرف می‌شود.

نحوه کاشت نهال گردو چندلر

نحوه کاشت نهال گردو به این شکل است که یک شب قبل از کاشت نهال، باید آن ها را در آب قرار داده تا به اندازه کافی عملیات آبگیری توسط ریشه ها صورت پذیرد.

به ریشه ها خوب نگاه کنید. اگر قسمتی از آن صدمه دیده، آن را با قیچی جدا و هرس کنید. توجه داشته اشید که ریشه ها هنگام تهیه سالم و سلامت باشند .

آموزش کاشت نهال گردو چندلر

1. فاصله کاشت نهال را ۶×۶ در نظر بگیرید و عمق چاله ها رو ۶۰ سانت و عرض چاله ها رو ۶۰ سانت بزنید.
2. نکته بسیار مهم در کاشت نهال گردو این است که ریشه های نهال نباید در معرض نور و هوا بگیرند، اگر زمان بیشتری برای عملیات چاله نیاز دارید، حتما حواستان به این نکته درباره ریشه ها باشد.
3. برای جلوگیری از قرارگیری ریشه با نور و هوا، دور آنها را با کیسه پلاستیکی سیاه پوشانده یا بصور موقت در درون خاک یا ماسه قرار دهید.
4. ته چاله یک بیل کود پهن کهنه با خاک قاطی کنید و نهال را وسط چاله گذاشته و چاله را پر از خاک کنید و یک سطل آب برای هر نهال بریزید. در این مرحله کود شیمیایی و … نزنید.
5. دقیقا اوایل فصل بهار، از سر نهال ۲۰ سانت با قیچی بزنید و سپس با چسب باغبانی بپوشانید. به این فکر نباشید که نهال کوچک می شود بلکه به فکر رشد خوب اندام های رویشی نهال باشید.
6. از اوایل فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه هر دوازده روز یک بار و از اواخر اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور ماه هر هفته یک بار آبیاری کنید. دقت کنید هر نهالی که کاشته می شود، سال اول و دوم به خوبی آن را آبیاری کنید.
7. اگر فضایی که در آن  کاشت نهال  را آغاز کرده اید در معرض بادهای  فراوان و سنگین است، در کنار نهال خود، چوب یا چوب هایی را در زمین فرو برده و آن را به نهال خود ببندید.
8. این عمل باعث می شود که بادهای شدید، به نهال آسیب نرسانند، گاهی ممکن است تا چند سال این چوب ها، به نهال ها بسته بمانند.

روش کاشت نهال گردو چندلر در گلدان

روش کاشت نهال گردو در گلدان به این صورت است که در قدم اول باید گردوهای سالم را به مدت 48 ساعت داخل آب نگه داری کرد. پس از این مدت یک شکاف بالای گردوها ایجاد کنید.

حال نوبت به انتقال گردوها به داخل ظرف می رسد. قبل از آن باید ظرفی را با سنگ ریزه ها پر کنید و گردوهای مرطوب را روی سنگریزه ها بریزید و روی آن‌ها یک دستمال مرطوب قراردهید تا رطوبت به تمام گردوها برسد. برای اطمینان از این مورد می توانید با آبپاش روی گردوها مقداری آب اسپری کنید.

ظرف آماده شده را به مدت 1 ماه تا 45 روز کنار بگذارید تا گردوها جوانه بزنند. پس از این که گردوها جوانه زدند آن ها را به درون خاک منتقل کنید و شاهد به بار نشستن گردوها باشید.

پرسودترین درخت گردو

درخت گردو به ذاته درخت پر سود و فایده ای است و معمولا کشاورزان زیادی به کشت ان روی می آوردند. از طرفی نهال گردو شرایط نگهداری و رسیدگی و آب و هوایی خاصی را می طلبد. از این رو علت گرانی گردو و نهال درخت گردو بی علت نیست.از درخت گردو فرآورده های بسیاری بسیاری را تهیه می کند و هر کدام از انها می تواند سود زیادی را عاید تولید کنندگان کند. اما سوال اینجاست که معیار پرسود ترین درخت گردو چیست؟ آیا میزان باردهی پر سود و فایده بودن درخت گردو را مشخص می کند یا طول عمر درخت گردو و یا مقاومت ان در برابر بیماری و آفات؟ تمامی این معیار ها درست است و می تواند در مجموع یک وزنه ثابت و مشخص برای سنجش بهترین نوع درخت گردو باشد.

5 نهال پرسود در ایران

1. نهال گردو چندلر پیوندی

2. نهال گردو فرنور پیوندی

3. نهال گردو ژنوتیپ

4. نهال گردو خوشه ای

5. نهال گردو اسرائیلی می باشند.

و اگر معیار شما تنها سود دهی این درختان است می توانید از بین این 5 نهال انتخاب خود را داشته باشید. این نکته را فراموش نکنید که هیچ سود و منفعت حلالی بدون زحمت به دست نمی آید. از این رو هر کدام از نهال های گردو گفته شده از نظر رسیدگی و زحمت کاشت، داشت و برداشت، سختی های خود را نیز دارند.

پرفروش ترین نهال گردوی ایران

نهال گردو چندلر پیوندی پرفروش ترین نهال های گردو در کشور می باشد. این در مقابل سرما از مقاومت بسیار زیادی برخوردار است. مغز این گردو با کیفیت و ارزشمند است. این رقم در ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قابل کشت و بهره برداری می باشد. این نهال دیرگل است و گلدهی آن در معرض سرمای دیررس بهاره قرار نمی گیرد. شاخه ‌های جانبی گردو چندلر باردهی دارند، از این رو یکی از پربازده ترین ارقام گردو در کشور به حساب می آید. این، درخت رقمی دیررس است که عملکرد بالایی تولید می کند.

فاصله کاشت این رقم در ردیف ۷ متر و بین ردیف ها ۶ تا ۷ متر است. این نهال به گرده افشان نیاز دارد، بنابراین در هنگام احداث باغ گردو ۲۰ درصد باغ به پایه گردو گرده افشان که عمدتاً رقم فرانکت است اختصاص داده می شود. با وجود پایه گرده افشان در باغ، حداکثر باردهی اقتصادی را تولید می کند. این رقم، سال اول به باردهی می رسد.

چندلر یک رقم هیبرید امریکایی دیر برگ ده است. زمان جوانه زدن و برگ دهی، ظهور گل های نر و ماده این رقم دیرتر از سایر ارقام صورت می گیرد. درخت گردو چندلر از رشد متوسطی برخوردار است و فرم کلی درخت به صورت نیمه راست و متراکم از شاخ و برگ است. گل ها به صورت جانبی و انتهایی تشکیل می شوند و به همین دلیل این رقم از تراکم انبوهی از میوه برخوردار است. رقم زودبازده از سال اول کشت به بار می نشیند. در زمان بلوغ گردو چندلر، عملکرد آن به ۴۰ کیلوگرم در هر درخت می رسد. شکل میوه های آن تقریباً بیضی شکل می ‌باشد. اندازه میوه درشت، پوسته نازک و مغز آن سفید رنگ است و به دلیل درصد بالایی از اسیدهای چرب که دارد بسیار خوش طعم می باشد. ۵۰ درصد کل چندلر را مغز آن تشکیل می دهد.