آیا خوردن برنج می تواند بر دیابت تأثیر بگذارد؟

ابتلا به دیابت مستلزم این است که مراقب رژیم غذایی و عادات ورزشی خود باشید. شما باید مراقب آنچه می خورید هر روز باشید تا مطمئن شوید که قند خون شما به سطح ناسالم افزایش نمی یابد. نظارت بر تعداد کربوهیدرات ها و شاخص گلیسمی (GI) غذاهایی که می خورید می تواند کنترل دیابت شما را آسان تر کند. GI غذاها را بر اساس تأثیر آنها بر قند خون رتبه بندی می کند. اگر رژیم غذایی خود را دنبال نکنید، دیابت می تواند مشکلات جدی تری برای سلامتی ایجاد کند. این شامل بیماری های قلبی عروقی، آسیب کلیه، یا عفونت پا می شود. بهترین برنج ایرانی برای دیابت کدام است؟

برنج سرشار از کربوهیدرات است و می تواند نمره GI بالایی داشته باشد. اگر دیابت دارید، ممکن است فکر کنید که باید آن را در وعده شام ​​حذف کنید، اما همیشه اینطور نیست. اگر دیابت دارید همچنان می توانید برنج بخورید. با این حال، باید از خوردن آن در وعده های بزرگ یا زیاد خودداری کنید. انواع زیادی برنج وجود دارد و برخی از انواع آن سالم تر از سایرین هستند.

آنچه تحقیقات درباره برنج دیابتی ها می گوید

وجود برنج بیش از حد در رژیم غذایی خطراتی دارد. یک مطالعه معتبر در مجله پزشکی بریتانیا نشان داد افرادی که سطوح بالای برنج سفید می خورند ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهند. این به این معنی است که اگر به پیش دیابت مبتلا هستید، باید در مورد مصرف برنج خود احتیاط کنید. اگر قصد خرید برنج عمده دارید ، سعی کنید بخشی از آن را از برنج قهوه ای تهیه کنید.

اگر قبلاً دیابت برای شما تشخیص داده شده است، به طور کلی برای شما بی خطر است که از برنج در حد اعتدال لذت ببرید. مطمئن شوید که از تعداد کربوهیدرات ها و نمره GI برای نوع برنجی که می خواهید بخورید آگاه هستید. شما باید بین 45 تا 60 گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی مصرف کنید. برخی از انواع برنج دارای نمره GI پایین تری نسبت به سایرین هستند.

روش Create Your Plate که توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده استفاده می شود، راه خوبی برای اطمینان از اینکه وعده های غذایی شما به خوبی تقسیم می شود، است. بشقاب شام شما باید 25 درصد پروتئین، 25 درصد غلات و غذاهای نشاسته ای و 50 درصد سبزیجات غیر نشاسته ای داشته باشد. همچنین می‌توانید یک وعده میوه یا لبنیات را در کنار هم قرار دهید، اما اگر کربوهیدرات‌ها را می‌شمارید، باید آن‌ها را در وعده غذایی خود لحاظ کنید.

چه نوع برنجی برای خوردن مناسب است؟

ایمن برای خوردن:

برنج باسماتی
برنج قهوه ای

نوع برنج هنگام انتخاب غذا مهم است. بهتر است برنجی بخورید که دارای مواد مغذی باشد. برنج قهوه ای،  برنج وحشی و برنج سفید دانه بلند حاوی فیبر، مواد مغذی و ویتامین بیشتری نسبت به برنج سفید دانه کوتاه هستند. همچنین باید نمره GI انتخابی خود را بررسی کنید.

برنج سفید دانه کوتاه دارای GI بالایی است، به این معنی که 70 یا بالاتر است، بنابراین در صورت امکان از مصرف آن اجتناب کنید. در مقایسه با سایر اشکال برنج و نشاسته، ارزش غذایی کمی دارد.

برنج باسماتی، قهوه ای و وحشی دارای امتیاز GI در محدوده متوسط ​​هستند. آنها GI 56 تا 69 دارند. معمولاً خوردن آنها در حد اعتدال مناسب است. زمان پخت می تواند امتیاز GI را تغییر دهد، بنابراین مراقب باشید که برنج خود را زیاد نپزید.

می توانید انتخاب خود را با غذاهای با GI پایین، از جمله پروتئین و سبزیجات غیر نشاسته ای متعادل کنید. همچنین باید مطمئن شوید که فقط مقدار کمی برنج می خورید. فقط 1/2 فنجان برنج 15 گرم کربوهیدرات دارد. کوکوی برنج یکی از غذاهایی است که دیابتی ها می توانند استفاده کنند.

چه غلاتی را جایگزین برنج کنیم؟

به جای تکیه بر برنج به عنوان یک غذای اصلی، با انواع دیگر غلات آزمایش کنید. آنها می توانند به شما در مدیریت دیابت و رعایت رژیم غذایی سالم کمک کنند. بیشتر آنها دارای محتوای غذایی اضافی نیز هستند. اینها ممکن است مدت بیشتری نسبت به نشاسته های فرآوری شده بیشتر شما را سیر کنند.

این دانه ها دارای نمره GI پایینی هستند:

جو دوسر نورد و برش فولادی
جو
بلغور
کینوا
بلغور
گندم سیاه

افراد مبتلا به هر نوع دیابت می توانند برنج را در مقادیر کم مصرف کنند. حفظ یک رژیم غذایی متعادل کلیدی است. اگر پیش دیابت دارید، باید مراقب مصرف برنج نیز باشید و سعی کنید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید.

آیا افراد مبتلا به دیابت می توانند برنج قهوه ای بخورند؟

برنج قهوه ای یک غلات کامل است که اغلب به عنوان یک غذای سالم در نظر گرفته می شود.

بر خلاف برنج سفید که فقط حاوی آندوسپرم نشاسته ای است، برنج قهوه ای لایه های جوانه و سبوس غنی از مواد مغذی دانه را حفظ می کند. تنها قسمتی که برداشته شده بدنه سخت بیرونی است.

با این حال، در حالی که برنج قهوه ای از نظر چندین ماده مغذی بیشتر از برنج سفید است، همچنان سرشار از کربوهیدرات است. در نتیجه، ممکن است تعجب کنید که آیا برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر است یا خیر.