وی با بیان اینکه مهیا شدن شرایط برای تولید محصولات کشاورزی و حمایت از کشاورزان منجر به رونق تولید می شود، یادآور شد:اگر عرضه محصولات کشاورزی وبرنج را در بورس کالا رونق دهیم، کشاورز با انگیزه بیشتری به تولید خواهد پرداخت زیرا بورس کالا فضای رقابتی ایجاد خواهد کرد.
به گفته این استاد دانشگاه، در حال حاضر کشاورزان با مشکل کاهش قیمت محصولات کشاورزی و برنج در فصل برداشت و حضور دلالان و واسطه ها مواجه هستند و بورسی شدن برنج می تواند سود واقعی را به جای دلالان به جیب کشاورزان برساند.
سیدتقی جعفریان رئیس هیئت مدیره شالیکوبی داران مازندارن و عضو انجمن برنج نیز با بین اینکه برنج تلاش های زیادی برای ورود برنج به بازار بورس شده است، در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: در حال حاضر بیشتر برنج های عرضه شده در بازار بورس وارداتی و خارجی است و برای عرضه برنج های داخلی باید فرهنگ سازی و برنامه ریزی صورت گیرد.
وی همچنین با بیان اینکه برنج شمال و محلی هیچ وقت روی دست کسی باقی نمانده، افزود: ناآشنایی کشاورزان و تولیدکننده با بازار بورس سبب می شود تا برای حضور در این بازار ریسک نکنند و رغبتی نداشته باشند.
وی ادامه داد: بازار برنج در شمال حالت خودبورسی دارد و بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می شود، اما برای ایجاد شفافیت و دستیابی به سودمنطقی و کوتاه کردن دست دلالان و واسطه ها باید از ظرفیت های بازار بورس کالا در تولیدات شالیزاری بهره گیریم.
سالانه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در شالیزارهای مازندران تولید می شود و همچنان بخشی زیادی از این محصولات در قالب سنتی و چرخه معیوب دلال و واسطه، کشاورز و خریدار معامله می شود و برنج شمالی و محلی مازندران در آرزوی دم کشیدن در بازار بورس و سرمایه است تا طعم برنج ایرانی اصل بر مشام بازار بنشیند.